U bent hier

Start to run

Datum: 
27/03/2017

Lopen voor beginners, jong en oud.

Een organisatie van de gemeente Liedekerke in samenwerking met Liekerk Jogging.

FLYER

Schrijf je hier in voor de Start 2 Run : Inschrijven voor de Start 2 Run

Wie heeft er zin om na de winter zijn stramme spieren opnieuw soepel te maken? Dit is het moment om uw goede voornemens in daden om te zetten.

Trek uw sportschoenen aan en doe met ons mee! In groep is het veel toffer dan wanneer je alleen bent. De trainingen worden gegeven door ervaren lopers van Liekerk Jogging Team.

De lessenreeks begint vanaf nul; iedereen kan dus deelnemen. Het is de bedoeling om na 3 maanden één grote ronde van 5 km te lopen in Liedekerkebos. Lopers met meer ervaring kunnen hun afstand uitbreiden van 5 naar 10 km.

 


De volgende schema's zijn enkel richtinggevend. Diegenen die voldoende vrije tijd hebben raden wij aan om tweemaal per week te joggen. 

Schema van 0 tot 5 km

De trainingen beginnen steeds met het in groep lopen van enkele korte afstanden - ongeveer 100 meter - als opwarming van de spieren. Elke training eindigt met lichtjes uitlopen. De volledige duur van elke training bedraagt ongeveer 50 minuten. Het doel bestaat er in na 3 maanden een volledige "grote ronde" in Liedekerkebos onafgebroken te lopen. De afstand bedraagt ongeveer 5 kilometer. 

  Week 1 5 x 2 minuten joggen
  Week 2 5 x 3 minuten joggen
  Week 3 6 x 3 minuten joggen
  Week 4 5 x 4 minuten joggen
  Week 5 4 x 5 minuten joggen
  Week 6 4 x 6 minuten joggen
  Week 7 3 x 8 minuten joggen
  Week 8 3 x 10 minuten joggen
  Week 9 2 x 15 minuten joggen
  Week 10 2 x 18 minuten joggen
  Week 11 2 x 2 km joggen
  Week 12 2 x 2,5 km joggen
  Week 13 5 km test

Schema van 5 tot 10 km

Lopers met meer ervaring kunnen hun afstand uitbreiden van 5 naar 10 km. Diegenen die starten met deze lessenreeks kunnen al zonder problemen 5 km aan een stuk lopen. Voor deze deelnemers is het doel om op 3 maanden tijd een grotere afstand te kunnen afleggen. Er wordt niet alleen getraind om langer te kunnen lopen, maar ook om de totale afstand (10 km) zonder tussenstop te kunnen afleggen in iets meer dan 1u tijd.

  Week 1 3 x 10 minuten joggen
  Week 2 2 x 15 minuten joggen
  Week 3 2 x 20 minuten joggen
  Week 4 30 minuten joggen waarvan 10 traag, 10 sneller en 10 weer traag
  Week 5 2 x 25 minuten joggen
  Week 6 40 minuten joggen waarvan 15 traag, 10 sneller en weer 15 traag
  Week 7 2 x 30 minuten joggen
  Week 8 50 minuten joggen waarvan 20 traag, 10 sneller en weer 20 traag
  Week 9 50 minuten joggen
  Week 10 55 minuten joggen
  Week 11 1 uur joggen
  Week 12 1 uur 5 minuten joggen
  Week 13 10 km test (1u10min)

Joggen voor beginners

Joggen is de beste manier om hart, bloedvaten en longen in goede conditie te brengen. Het verstevigt tevens onze weerstand tegen verkoudheden en andere ziektes.

Bijna iedereen kan joggen. Je kan het in je eentje of in groep. Joggen is een goedkope sport, maar bespaar niet op de kwaliteit van je sportschoenen. Dat is essentieel om de belasting van je rug en kuitspieren te verminderen.


Wanneer?

De lessenreeks begint op de laatste maandag van maart om 19:00 uur; vervolgens elke maandag om 19:00 uur. Op feestdagen wordt de training verschoven naar dinsdag.

WAAR: Liedekerkebos. De deelname aan deze activiteit is geheel gratis! Na inschrijving ben je ook verzekerd tijdens de groepstrainingen.


Niet voor jou?

Joggen is één van de beste manieren om te ontspannen. Dertig minuten lopen doet wonderen tegen alle mogelijke vormen van stress. Joggen is een prima onderdeel van een afslankingsprogramma of een dieet. Er zijn weinig activiteiten die sneller of meer calorieën verbranden dan lopen. Veel diëtisten raden hun patiënten aan om te gaan joggen als aanvulling op hun dieet.


Enkele adviezen

Loop in praattempo. Loop nooit zo snel dat je niet meer gewoon kan praten. Blijf in praattempo lopen, ook al denk je dat je veel sneller kan. Forceer nooit. De aanpassing van pezen en spieren duurt langer dan die van hart en longen! Als je pijn in de benen krijgt, moet je het tempo verlagen. Loop liever lang en langzaam dan kort en snel.